Abschlussarbeiten

7 Treffer:

IT-Studierende erfolgreich rekrutieren - Handlungsempfehlungen für die Optimierung der Candidate Experience

Author:

Rominger, Sarah,

Art der Arbeit:

Bachelorthesis

Veröffentlichung:

05.06.2019

Studiengang:

Bachelorstudiengang Betriebswirtschaftslehre

Zusammenfassung:

In vielen Wirtschaftsbereichen wird über Fachkräfteengpässe geklagt. Die Unternehmen stehen im starken Wettbewerb um qualifizierte Arbeitskräfte. Hochqualifizierte IT-Fachkräfte stellen dabei eine besonders gefragte Zielgruppe dar. Die Frage nach einer optimalen Ansprache dieser Zielgruppe ist somit von speziellem Interesse für die Unternehmen. Um sich von der Konkurrenz abzusetzen und sich als attraktiver Arbeitgeber zu präsentieren, gilt es (potentiellen) Bewerbern von Beginn an ein positives Bild vom Unternehmen zu vermitteln. Diese Arbeit beschäftigt sich mit der Rekrutierung von IT-Studierenden als künftige IT-Fachkräfte und fokussiert sich dabei auf eine bewerberorientierte Betrachtung der Prozesse. Als Grundlage dient dafür der Ansatz der Candidate Experience, welche den Eindruck des Bewerbers im gesamten Recruiting-Prozess beschreibt. lm Mittelpunkt der Arbeit steht die Frage, wie das Recruiting gestaltet werden sollte, um die angehende IT-Studierende erfolgreich zu rekrutieren. Damit verbunden sind Überlegungen zur Anziehung der Studierenden, deren Anforderungen an den Bewerbungsprozess und die Erwartungen an den Auswahlprozess. Auf der Grundlage einer theoretischen Auseinandersetzung mit dem Thema Candidate Experience unter Berücksichtigung von bisherigen Studienergebnissen und einer genauen Betrachtung der Zielgruppe, wurde eine empirische Studie durchgeführt. Diese fand in Form einer Online-Umfrage unter Studierenden und Absolventen/innen im Bereich IT statt, in welcher diese nach ihren Vorstellungen und Erfahrungen rund um das Thema Stellensuche befragt wurden. Anhand dieser Antworten wurde die Einstellung der Studierenden zu Kontaktpunkten wie z.B. Social Media, mobile Bewerbungen oder auch der Ergebniskommunikation herausgestellt. Die Ergebnisse wurden am Ende der Arbeit in Form von Handlungsempfehlungen auf die Unternehmensperspektive übertragen. Diese beinhalten Empfehlungen zu relevanten Kontaktpunkten und Hinweise zu deren Gestaltung. Insgesamt zeigen die Ergebnisse dieser Arbeit, dass die Unternehmen nicht jeden neuen Recruiting- Trend mitmachen müssen, sondern vielmehr auf die Erwartungen ihrer Bewerber eingehen sollten.

The requirements of Generation Y on the working world – A qualitative and quantitative research on CTM students and alumni

Author:

Schrader, Lena,

Art der Arbeit:

Bachelorthesis

Veröffentlichung:

12.09.2018

Studiengang:

Bachelorstudiengang Cruise Tourism Management

Zusammenfassung:

The characteristics of Generation Y have been increasingly recognized and explored. Due to globalization, demographic change, digitalization and a low birth rate it becomes significant for companies to examine the demands of the peer group on the labor market. However, there is no literature specifically focusing on tourism students belonging to Generation Y in Germany. Therefore, this bachelor thesis focuses on students and former students of the bachelor's program Cruise Tourism Management (CTM) at the University of Applied Sciences in Bremerhaven and their requirements on the working world. In order to provide a detailed background of this target group, a mixed method has been chosen. The thesis aims to answer the following two research questions: What are the most important categories for CTM students and alumni to work for a company? What are the differences between students' expectations and alumni 's experiences with regard to the workplace? Considering the qualitative research method, 15 persons were interviewed and 151 codes have been identified and classified into 12 categories. The categories work content, atmosphere , salary, location, internationality, and scope of work have been identified as the most important characteristics for interviewees to work for an employer and were later applied in the quantitative research method. While the qualitative research method aims at assessing the most significant workplace characteristics for students and alumni, individual attributes of the remained characteristics were analyzed to determine the differences between students and alumni in the context of the quantitative research method. 142 participants including 56 students and 86 alumni took part in the online survey. The findings indicate that there are slight differences between students' and graduates' answers. More precisely, students imagine that attributes rather take place than graduates actually experience at the workplace. When generally speaking, the results of the participants emphasize the stereotypes and studies of Generation Y. Nevertheless, categorizations such as the classification of generations offer guidance but do not provide precise rules as members show individual behaviors. Thus, it is necessary for the Human Resource Management to manage the collaboration between generations and see them as individuals.

Which factors influence the degree of intercultural understanding through the CTM Students international mobility

Author:

Muus, Annika,

Art der Arbeit:

Bachelorthesis

Veröffentlichung:

05.07.2018

Studiengang:

Bachelorstudiengang Cruise Tourism Management

Zusammenfassung:

Being able to understand and work with people from different cultural backgrounds has never been more important and can be seen as a crucial soft skill to acquire during a study course. Therefore, developing and understanding of how to prepare students for in intercultural work and living environment should be considered as a crucial part of their education. Implementing a mobility within a study program is therefore a good step towards developing soft skills for intercultural competene. Consequently, spending two semester abroad during the studies of Cruise Tourism Management, is compulsive and aims towards intercultural learning. This thesis aims to investigate whether the purpose of cultural learning is achieved and to identify factors influencing cultural learning and understanding. A secondary research in form of a literature research is necessary in order to gain a deep theoretical understanding of relevant fields of interest. Different theories will be portrayed and serve as a source for developing a plausible and feasible questionnaire for the empirical part of the thesis. The questionnaire is implemented as an online survey, aiming to test acquired hypothesis and potentially, open lay further fields of interest. This empirical study has shown, that the year abroad within the CTM study course do promote intercultural understanding to a major extent. This is not only limited to getting to know another culture, but includes behavioral changes and personal development in terms of understanding one's own culture and towards foreign cultures. This can be seen as a tremendous success in terms of intercultural competence development. Factors influencing the degree of intercultural understanding have been identified. As intercultural competency should be regarded as a learning process, intercultural understanding develops and increases correspondingly to diverse international experiences. Therefore, the factor of experience is crucial for understanding one's own and thus other cultures and being able to act and communicate across cultures. Language skills can be seen as a vital force for developing intercultural understanding. Moreover, knowledge of cultural studies do promote intercultural understanding, though only to a certain extent. Nevertheless, it has been analysed that good knowledge of both the language as well as cultural studies to lead to a high degree of integration into the host culture. Concluding, there are factors influencing the degree of intercultural understanding, yet the integration into a foreign culture is also highly depend on personality traits as well as external factors and can thus be regarded as highly individual und multidimensional.

The effects of Cruise Webinars on Travel Agents in German

Author:

Feimann, Florian,

Art der Arbeit:

Bachelorthesis

Veröffentlichung:

02.07.2018

Studiengang:

Bachelorstudiengang Cruise Tourism Management

Zusammenfassung:

More and more German holidaymakers spend their holidays on cruises. The source market has been growing over proportionally in the past years and the number of available cruise ships to German tourists has increased tremendously. As travel agents are the most important distribution channel for cruises in Germany, cruise lines have to train the agents regularly. To reach many travel agents within a short time at relatively low cost, webinars are commonly used as a training tool by cruise lines. This research aims to evaluate the effect of this type of training on the sales behaviour of travel agents. A survey was designed based on Kirkpatrick's four-level evaluation framework and the CIPP evaluation model. 147 German speaking travel agents answered the survey, of which 114 or 77,5% have participated in a cruise related webinar at least once. lt was tested, whether webinars lead to an increase in sales and further interest of an agent in a cruise line offering webinars as well as other trainings of that cruise line. The research identified, that cruise webinars polarise travel agents into supporters and adversaries, who either like to participate in cruise webinars or not. The results show that participation in cruise webinars, importance of cruises for a agency's revenue as well as frequency of cruise sales by a travel agent correlate significantly. The perceived difficulty of a travel agent to use webinar applications also determines the training success of a webinar. The level of cruise knowledge a travel agent has also influences the effects of cruise webinars in terms of recommendation of a certain cruise product to potential customers. The more knowledge a travel agent has about cruises, the less the improvement of recommendations and gained knowledge through cruise webinars. lt was found, that cruise webinars have more significant effects, in terms of recommendation to customers and perceived optimal length of cruise webinars, on travel agents with an affinity§ to cruises. The findings of this research have several implications for the practical use of webinars by cruise lines. They should make it as easy as possible to participate in webinars and try to individualise contents of webinars for different target groups, i.e. travel agents with different levels of cruise knowledge.

How does the Establishment of Siemens in Cuxhaven affect Recruitment and Retention Activities of Local Small and Medium-sized Enterprises? A Grounded Theory Approach

Author:

Czere, Janika,

Art der Arbeit:

Bachelorthesis

Veröffentlichung:

02.07.2018

Studiengang:

Bachelorstudiengang Cruise Tourism Management

Zusammenfassung:

The establishment of a large enterprise in a structurally weak region implies several positive effects on the considered regional economy. However, with regards to high human resource requirements a crucial issue coming into question is the enterprise's impact on human resource (HR) aqivities of local businesses already established. Accordingly, this thesis deals with the establishment of Siemens Gamesa (Siemens) in the district of Cuxhaven and its effects on recruitment and retention opportunities of local small and medium-sized enterprises (SMEs). The objective of this work is to explore the relative impact of Siemens on SMEs' opportunity to attract potential and retain existing employees as well as factors related to that. The application of grounded theory served at gaining a thoroughly understanding of the topic under study. Research was carried out by conducting six in-depth interviews with participants either directly or indirectly affected by the settlement process. On the basis of data analysis, a final theoretical model emerged suggesting that employee turnover from SMEs to Siemens was low and minor detrimental sectoral staff shortages occurred . Low turnover was detected to be related to the application of soft models of HR on the side of SMEs, contrary to the hard model of HR applied by Siemens, in connection to an ageing population in the district of Cuxhaven. This was ascertained as indicating perceived higher employment quality in SMEs to older workers, as opposed to a higher attractiveness of Siemens towards younger workers . The establishment was assessed as beneficial to SMEs due to benefits gained from regional economic effects. Further research in terms of validating the theory is recommended. Keywords: grounded theory, large enterprises, SMEs, recruitment, retention, employment quality, soft and hard model of HR, Siemens

Sharing Economy -Fortbestehen durch sozialen oder kommerziellen Erfolg?

Author:

Niedergesäß, Jonas Ruwen Lukas,

Art der Arbeit:

Bachelorthesis

Veröffentlichung:

03.05.2018

Studiengang:

Bachelorstudiengang Betriebswirtschaftslehre

Zusammenfassung:

Soziokollaborative Wirtschaftssysteme sind als Sharing Economy im öffentlichen Mainstream angekommen. Dazu hat vor allem die Berichterstattung über groß gewachsene Organisationen und Institutionen, die der Sharing Economy zugeordnet werden, beigetragen. Steht die Sharing Economy für eine Mischung aus dem sozialen Akt des Teilens und dem Wirtschaften, müssten sich diese sozialen und kommerziellen Aspekte auch im Geschäftsmodell der Organisationen widerspiegeln. Diese vorliegende Arbeit zeigt auf, dass sich diese Mischform eher bei kleineren Organisationen zeigt, da sich die bereits erwähnten Aspekte strenggenommen ausschließen. Des Weiteren untersucht diese Arbeit mittels einer Einordnung bereits etablierter Plattformen der Sharing Economy in unterschiedliche Raster die definitorische Zugehörigkeit und den Erfolg. Mit Hilfe von fünf Kurzfallstudien werden abschließend die potenziellen Erfolgsfaktoren, welche langfristig für ein Bestehen am Markt wichtig sind, untersucht. Die Arbeit unterstreicht dabei die Relevanz der Nutzenden.

Ausgestaltung und Wirkung von variablen Entgeltsystemen in KFZ-Betrieben

Author:

Nübel, Julia,

Art der Arbeit:

Bachelorthesis

Veröffentlichung:

01.01.2010

Studiengang:

Bachelorstudiengang Betriebswirtschaftslehre

Zusammenfassung:

Im Personalmanagement bestehen vielfältige Möglichkeiten zu Ausgestaltung von variablen Vergütungen. Doch welche davon eignen sich für den Einsatz in KFZ-Betrieben? Meist bleiben nicht mehr als Ansätze übrig, das System den branchenspezifischen Bedürfnissen der Automobilindustrie anzupassen. Fast ausschließlich erhalten Verkäufer eine Bruttoertragsprovision. Darüberhinausgehende Elemente, wie Zielvereinbarungen oder an Kundenzufriedenheitsanalysen orientierte Bewertungsmerkmale werden nur selten genutzt. Dabei können gerade diese die Wettbewerbsfähigkeit auf einem sich in einem Konsolidierungsprozess befindenden Markt sichern. Motivierende Effekte von variablen Vergütungselementen werden bei der Gestaltung kaum bedacht. Ähnliches gilt für den Werkstattbereich, aus dem zukünftig der überwiegende Teil der Erträge stammen wird. Die vorliegende Arbeit berücksichtigt daher neben den Rahmenbedingungen auf dem deutschen Automobilmarkt auch die Abstimmung innerhalb des einzelnen Unternehmens. Durch die zunehmende Haltbarkeit der Fahrzeuge muss ein Strategiewechsel in den KFZ-Betrieben stattfinden. Eine stärkere Konzentration auf eine hohe Werkstattauslastung und die Durchführung von Wartungen muss dabei im Fokus stehen. Dementsprechend sind die bisher unzureichend gestalteten Vergütungssysteme anzupassen. In jedem Bereich muss nicht nur eine quantitative sondern auch eine qualitative Abhängigkeit vom variablen Entgelt bestehen. Dadurch kann gleichzeitig die Mitarbeiterbindung gestärkt werden - worauf im Vertrieb Wert gelegt werden sollte. Dabei gibt es nicht die eine richtige Lösung der Ausgestaltung, sondern viele Modelle, die je nach Unternehmensgröße angewendet werden können. Die Ausarbeitung sind daher zum praktischen Umsetzung exemplarisch Handlungsempfehlungen hintenangestellt.

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